U N P L U G G M U S I C

Det är coolt - jag har fått för mig att jag inte kan lyssna på musik när jag pluggar. I och för sig när jag säger plugga i detta fall menar jag nog mest plugga som i att läsa. På den punkten har jag inte ändrat mig, läsa och lyssna på musik går inte ihop för mig. Då blandar jag typ ihop orden med varandra och tror att jag läser det jag hör och hör det jag läser.
Men däremot det som jag från början menade var coolt är att jag har kommit fram till att jag kan lyssna på musik när jag pluggar som i att skriva. Det är nästan bara ännu mer stimulerande än att bara sitta och lyssna på tystnaden. Tänk att jag har kommit fram till det efter x antal år i skolan. JAG KAN VISST PLUGGA OCH LYSSNA PÅ MUSIK SAMTIDIGT! Är det en mogenhetsgrej, jag kan ta mig an många saker samtidigt - simultanförmågan liksom.
Dock har jag kommit på tre viktiga punkter som måste vara uppfyllda för att påståendet jag gjorde precis ska stämma.

1. Det måste vara musik jag har hört 1000 gånger innan. Här fungerar det inte med nya hitlistan eller nykomlingen på iTunes. Big NO NO. Det som händer då är att jag kommer på mig själv med att lyssna på texten, jag är en textlyssnare. Kommer nog aldrig komma ifrån det, inte att texten måste vara djup och meningsfull - det räcker att det är ord. Jag måste bara lära mig dem innan jag kan stänga av och bara ha det i bakgrunden.

2. Det måste vara lugn musik. Inte bara ska det vara en gammal god vän från musikvärlden. Musiken måste vara lugn och behaglig. Det ska liksom vara skönt att sitta still och fokusera till den.

3. Det ska vara på låg volym, sista pinnen på volymskalan. Det ska vara tyst i övrig runt mig, endast en liten svag källa av ljud ska mynna ut ifrån högtalarna. Den ska liksom vara obetydlig men ändå vara där. Viktigt!

Jag är nöjd med min nya upptäckt. Är det detta som människor känner när de säger att de har lärt känna sig själva bättre?

Just nu kör jag stenhårt med Anna Ternheim.

 

Ska jag se Rosa Bandet-galan ikäll? Inte så smaskiga artister,

eller så behöver jag klassisk svensk radiomusik efter en dag av pluggmusik.

 

/Bella


Kommentarer
Postat av: L

Musiken man lyssnar på när man studerar skall vara precis som du säger något man känner igen men dock på hög volym samt gärna med en bpm som ligger över 60!



Det är dock något man måste lära sig precis som man lär sig att dricka fina champagner. Det ska ta tid och vara en kamp...

2008-10-30 @ 15:37:31
Postat av: Marielle

Hej!

Tänkte kika förbi och tipsa om min tävling där du kan vinna priser värda 700kr. Kika in du med :-)

2009-01-30 @ 12:58:12
URL: http://marielletorgersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0