Härligheter

Knäppa saker i ett härligt land.

Del 1 - Mjölk är ingen kylvara
Detta är så knäppt och nästan lite snuskigt att det fick bli första delen i den knäppa etappen. Vi köpte en mjölk i augusti, den går ut i oktober. Vad är det för überkossor de har, eller vad är det för übermedel de stoppar i mjölken innan de hottar upp dem på de rumstempererade hyllorna, brevid chips, bröd och annat rumstempererat tjaffs.

Del 2 - Snacka i mun på den riktiga kommentatorn
Det var OS, vi ville hålla koll. Även om vi svenskar befann oss i franskland. Det var inte alls så lätt, en engelsk röst hörde vi... ibland. Någonstans i myllret av franskt ljud. Eurosport - en internationell kanal. Eller? Nixpix, den engelska kommentatorns mick hade blivit några snäpp lägre än ämnat. Istället bombar de på med en fransk kommentator. Stackars lilla engelsmann som satt och pratade och pratade utan att någon i Frankrike kunde höra honom. Han fanns ju där, i bakgrunden. För att inte bli helt bortglömd.

Del 3 - Busskultur

Det var kaos i tidtabellen kan man minst säga. Inte en enda regelbunden tid. Jag är nöjd att jag kan memorera två tider, som är samma timme efter timme efter timme... 16.27  16.57  17.27  17.57  18.27   - haha, ja ni fattar!
Här var det huller och buller, hit och dit. Sen att bussarna inte alls brydde sig om tidtabeller är kanske en del i lilla historien. Ingen behöver ju kunna krångel om krånglet ändå inte stämmer. SMART!

Del 4 - Gratis museum, för hela slanten - nästan!
Så himla mysigt att tillbringa 3:e söndagen i månaden på alla stadens museer (Nice). Alla museer utom Chagall-museet. Precis det som jag så gärna ville visa för min kära. Tråkigt och knäppt. Men alltså charmigt. Matissé blev snabbt utklassad i matchen med Chagall, vilket hade varit en tuff match för Mr. M annars.


Del 5 - Whats up with all the enkelriktade gator!?

Bisous!
/Bella

Kommentarer
Postat av: Caroline

Då kan du ju föreställa min djupa sorg när Jean-Paul Gauthier snackade sig igenom varje låt i Eurovision Song Contest. Frankrike är bra på många saker. Kommentatorer är inte en av dem. Hoppas att du mår bra.



Kramar

2008-08-31 @ 22:18:53
URL: http://jourdete.wordpress.com
Postat av: Bella

Åh hej Caroline! Så konstigt att kommunicera genom bloggar.

Haha, jag älskar Frankrike, till och med lite mer bara för att sakerna är så konstiga.

Ja jag mår bra!

2008-09-02 @ 20:45:09
URL: http://belluni.blogg.se/
Postat av: Caroline

Ja Bella, det är onekligen lite underligt. I synnerhet då det finns Facebook och andra intelligenta och icke-tidsförödande påhitt. Men jag ska göra ett undantag och skicka dig ett litet meddelande alldeles snart. Angående Frankrike: Jag har alltid trott att bristen på logik - i språket såväl som i samhället - var en av de saker som tilltalade mig som mest. Det kontrasterade bra mot Sverige. Men det är trevligare i teorin än i praktiken. Efter ett år i landet saknar man ibland lite ordning och reda. Och begriplighet.

2008-09-03 @ 12:33:49
URL: http://jourdete.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0